Rozmaryn na koncentrację, urodę i sukces w kuchni

Legenda głosi, że królowa Elżbieta, córka Władysława Łokietka, to właśnie rozmarynowi zawdzięcza panowanie na tronie przez niemal 60 lat. Dla zachowania zdrowia i urody stosowała ona opracowaną przez siebie nalewkę – Wodę Królowej Węgierskiej. Łączyła w niej jedną część ziela rozmarynu i dwie części tymianku pospolitego. Ave Regina! Ave Rosmarinus!

Rozmaryn dla urody

W kosmetyce najczęściej używa się pozyskiwanego z rośliny olejku eterycznego. To jemu roślina zawdzięcza intensywny zapach, który kojarzy nam się z wakacjami we Włoszech i Hiszpanii. Od dawna olejek ten był używany do naturalnej pielęgnacji włosów. Zapobiega ich wypadaniu i wzmacnia cebulki. Zioło ma także zbawienny wpływ na skórę głowy, łagodzi podrażnienia i działa przeciwłupieżowo.

Innym składnikom czynnym – kwasom ursolowemu i oleanowemu – roślina zawdzięcza działanie antybakteryjne, antyseptyczne i przeciwzmarszczkowe. Doskonale wpasowuje się więc w skład kremów do skóry trądzikowej i dojrzalej.

Dla bystrego umysłu

Olejek rozmarynowy okazuje się również remedium na zmęczenie i depresję, wpływa pozytywnie na koncentrację i stymuluje aktywność umysłową. Pisał już o tym XVII wieku brytyjski zielarz Nicholas Culpeper, a jego teorie potwierdzają przeprowadzane współcześnie testy. W trakcie badania* naukowcy odkryli, że uczestnicy próby, którzy robili inhalacje z olejkiem rozmarynowym, wypadli w trakcie egzaminu znacznie lepiej od pozostałych. Niektórzy naukowcy zastanawiają się wręcz nad wykorzystaniem go we wspomaganiu terapii w chorobie Alzheimera.

Poza poprawą koncentracji olejek rozmarynowy obniża poziom kortyzolu we krwi, który może być podwyższony w wyniku przewlekłego stresu. Przed następnym dniem próby może więc warto urządzić sobie rozmarynową kąpiel z dodatkiem paru gałązek rośliny lub kilku kropli olejku. To prosty sposób na chłonną i zrelaksowaną głowę.

Dla zdrowia

Bogaty w błonnik rozmaryn (37%RDA) dostarcza zaledwie 131 kalorii na 100g. Przy tym zioło zawiera wiele witamin i minerałów m.in.: witaminę A – znany antyoksydant, niezbędną dla zdrowych oczu, witaminę C – ważną dla systemu odpornościowego, potrzebną do syntezy kolagenu wymaganego m.in. dla zdrowych naczyń krwionośnych, skóry i kości, potas – pomagający kontrolować ciśnienie krwi, żelazo – niezbędny składnik czerwonych ciałek krwi odpowiedzialny za transport tlenu, a ponadto magnez, mangan, witaminy B i wiele innych.

Talerz z ziemniakami

Nasze pomysły na rozmaryn w kuchni

  • młodych pędów rozmarynu oraz liści używamy jako dodatku do mięs, warzyw i sosów (dodawaj je pod koniec gotowania; zbyt długie gotowanie sprawi, że rozmaryn straci swój aromat)
  • rozmaryn doskonale komponuje się z pomidorami, bakłażanem, ziemniakami i cukinią,
  • kwiaty doskonale wzbogacają sałatki, zarówno smakowo, jak i wizualnie
  • zdrewniałe części gałązek wykorzystujemy zamiast tradycyjnych patyczków do szaszłyków. Spróbujcie same. – będzie aromatycznie i niebanalnie.

Uwaga:

Olejek rozmarynowy nie powinien być używany przez kobiety w ciąży. Jak wszystkie olejki eteryczne powinien być stosowany rozcieńczony i w niewielkich ilościach.

* Moss M, Cook J, Wesnes K et al 2003 Aromas of rosemary and lavender essential oils differentially affect cognition and mood in healthy adults. International Journal of Neuroscience 113:15-38

6 kroków poprawnego mycia włosów

Mycie głowy

Mycie włosów i codzienna pielęgnacja skóry głowy tylko z pozoru wydają się oczywiste. Wiele czynności wykonujemy jednak automatycznie, nie zastanawiając się, czy wykonujemy je poprawnie. Te złe nawyki mogą by źródłem rozlicznych problemów z włosami.

Codzienna pielęgnacja włosów – pozornie oczywista

Mycie włosów i codzienna pielęgnacja skóry głowy tylko z pozoru wydają się oczywiste. Wiele czynności wykonujemy jednak automatycznie, nie zastanawiając się, czy wykonujemy je poprawnie. Te złe nawyki mogą by źródłem rozlicznych problemów z włosami.

O tym jak pielęgnować włosy, żeby im nie zaszkodzić

Opowiada nam Weronika Słupek – trycholog kosmetyczny, fryzjer i szkoleniowiec w Organics Beauty.

Wiele osób pyta, czy mycie włosów każdego dnia jest prawidłowe? Tak. Myjmy włosy i skórę głowy tak często, jak potrzebujemy. Warto jednak zastanowić się, czy codziennie mycie jest konieczne, gdyż następnego dnia włosy faktycznie wyglądają nieestetycznie, czy jest to raczej potrzeba wewnętrzna. Jeśli myjemy włosy każdego dnia, to musimy zwrócić uwagę na to, by używać szamponów z delikatnymi środkami myjącymi.

Pamiętajmy również, że zbyt rzadkie mycie też nie będzie służyć naszej głowie i włosom, szczególnie gdy mieszkamy w dużych miastach, gdzie unosi się wiele zanieczyszczeń.

Jak poprawnie umyć włosy?

  • Mycie

Włosy myjemy zawsze dwukrotnie. Pierwsze mycie jest przeznaczone dla rozpuszczenia brudu z włosów. Na tym etapie skórę głowy myjemy całą dłonią. Przy drugim myciu wykorzystujemy opuszki palców i zdecydowanie, ale nie agresywnie, myjemy skórę głowy i włosy. Starajmy się przy tym nie zaplątać włosów. Warto poszukać szamponu bez SLS’u, który nie podrażni skóry głowy.

Sama aplikacja szamponu też jest ważna: nakładamy go na mokre włosy, uprzednio rozcierając go w dłoniach.

  • Płukanie

Po każdym myciu dokładnie spłukujemy szampon. Dłużej spłukujemy, niż myjemy. To też ważna zasada prawidłowego mycia. Osoby, które o tym zapominają, często borykają się z łuszczeniem się i swędzeniem skóry głowy.

  • Nakładanie odżywki

Kolejna istotna sprawa, to sposób aplikacji odżywki czy też maski. O ile nie jest napisane na opakowaniu, że takową maskę czy odżywkę można stosować na skórę głowy, to aplikujemy ją tylko na włosy – długości i końce z pominięciem nasady.

  • Wycieranie

Umyte włosy delikatnie wycieramy w ręcznik. Wodę odciskamy! Energiczne tarcie tylko zaszkodzi mokrym, bardziej podatnym na uszkodzenia mechaniczne włosom.

  •  Rozczesywanie

Jeżeli chodzi o rozczesywanie włosów, to prawidłowa technika jest jedna: rozczesujemy od końców stopniowo, kierując się ku górze. Skóra głowy jest bardzo wrażliwa na różne mechaniczne uszkodzenia, nie należy zatem traktować jej zbyt mocno szczotką w trakcie czesania.

  • Suszenie

Kolejny nierzadko popełniany błąd to położenie się do łóżka z mokra głową. Szczególnie często robią tak kobiety z długimi włosami. Niestety nie jest to dla zbyt dobre dla włosów. Z dwojga złego, lepiej wysuszyć włosy suszarką, niż pójść spać z mokrymi. Włosy podczas nocnych, niekontrolowanych ruchów bardzo się naciągają i plączą, dochodzi do uszkodzeń mechanicznych, a i wstając rano, nie są do końca suche. Często tak potraktowane są matowe i szybciej tracą świeżość.

Autor: Weronika Słupek – trycholog kosmetyczny, fryzjer, szkoleniowiec Organics Beauty, współzałożycielka Polskiego Stowarzyszenia Trychologicznego.