Rozmaryn na koncentracj臋, urod臋 i sukces w kuchni

przez Iza Maculkiewicz

Legenda g艂osi, 偶e kr贸lowa El偶bieta, c贸rka W艂adys艂awa 艁okietka, to w艂a艣nie rozmarynowi zawdzi臋cza panowanie na tronie przez niemal 60 lat. Dla zachowania zdrowia i urody stosowa艂a ona opracowan膮 przez siebie nalewk臋 – Wod臋 Kr贸lowej W臋gierskiej. 艁膮czy艂a w niej jedn膮 cz臋艣膰 ziela rozmarynu i dwie cz臋艣ci tymianku pospolitego. Ave Regina! Ave Rosmarinus!

Rozmaryn dla urody

W kosmetyce najcz臋艣ciej u偶ywa si臋 pozyskiwanego z ro艣liny olejku eterycznego. To jemu ro艣lina zawdzi臋cza intensywny zapach, kt贸ry kojarzy nam si臋 z wakacjami we W艂oszech i Hiszpanii. Od dawna olejek ten by艂 u偶ywany do naturalnej piel臋gnacji w艂os贸w. Zapobiega ich wypadaniu i wzmacnia cebulki. Zio艂o ma tak偶e zbawienny wp艂yw na sk贸r臋 g艂owy, 艂agodzi podra偶nienia i dzia艂a przeciw艂upie偶owo.

Innym sk艂adnikom czynnym 鈥 kwasom ursolowemu i oleanowemu 鈥 ro艣lina zawdzi臋cza dzia艂anie antybakteryjne, antyseptyczne i przeciwzmarszczkowe. Doskonale wpasowuje si臋 wi臋c w sk艂ad krem贸w do sk贸ry tr膮dzikowej i dojrzalej.

Dla bystrego umys艂u

Olejek rozmarynowy okazuje si臋 r贸wnie偶 remedium na zm臋czenie i depresj臋, wp艂ywa pozytywnie na koncentracj臋 i stymuluje aktywno艣膰 umys艂ow膮. Pisa艂 ju偶 o tym XVII wieku brytyjski zielarz Nicholas Culpeper, a jego teorie potwierdzaj膮 przeprowadzane wsp贸艂cze艣nie testy. W trakcie badania* naukowcy odkryli, 偶e uczestnicy pr贸by, kt贸rzy robili inhalacje z olejkiem rozmarynowym, wypadli w trakcie egzaminu znacznie lepiej od pozosta艂ych. Niekt贸rzy naukowcy zastanawiaj膮 si臋 wr臋cz nad wykorzystaniem go we wspomaganiu terapii w chorobie Alzheimera.

Poza popraw膮 koncentracji olejek rozmarynowy obni偶a poziom kortyzolu we krwi, kt贸ry mo偶e by膰 podwy偶szony w wyniku przewlek艂ego stresu. Przed nast臋pnym dniem pr贸by mo偶e wi臋c warto urz膮dzi膰 sobie rozmarynow膮 k膮piel z dodatkiem paru ga艂膮zek ro艣liny lub kilku kropli olejku. To prosty spos贸b na ch艂onn膮 i zrelaksowan膮 g艂ow臋.

Dla zdrowia

Bogaty w b艂onnik rozmaryn (37%RDA) dostarcza zaledwie 131 kalorii na 100g. Przy tym zio艂o zawiera wiele witamin i minera艂贸w m.in.: witamin臋 A – znany antyoksydant, niezb臋dn膮 dla zdrowych oczu, witamin臋 C – wa偶n膮 dla systemu odporno艣ciowego, potrzebn膮 do syntezy kolagenu wymaganego m.in. dla zdrowych naczy艅 krwiono艣nych, sk贸ry i ko艣ci, potas – pomagaj膮cy kontrolowa膰 ci艣nienie krwi, 偶elazo – niezb臋dny sk艂adnik czerwonych cia艂ek krwi odpowiedzialny za transport tlenu, a ponadto magnez, mangan, witaminy B i wiele innych.

Talerz z ziemniakami

Nasze pomys艂y na rozmaryn w kuchni

  • m艂odych p臋d贸w rozmarynu oraz li艣ci u偶ywamy jako dodatku do mi臋s, warzyw i sos贸w (dodawaj je pod koniec gotowania; zbyt d艂ugie gotowanie sprawi, 偶e rozmaryn straci sw贸j aromat)
  • rozmaryn doskonale komponuje si臋 z pomidorami, bak艂a偶anem, ziemniakami i cukini膮,
  • kwiaty doskonale wzbogacaj膮 sa艂atki, zar贸wno smakowo, jak i wizualnie
  • zdrewnia艂e cz臋艣ci ga艂膮zek wykorzystujemy zamiast tradycyjnych patyczk贸w do szasz艂yk贸w. Spr贸bujcie same. – b臋dzie aromatycznie i niebanalnie.

Je艣li szukasz innych super foods, kt贸re mo偶esz wykorzysta膰 zar贸wno do piel臋gnacji, jak i w kuchni, wiele inspiracji znajdziesz w naszym dziale o zdrowym jedzeniu.

Uwaga:

Olejek rozmarynowy nie powinien by膰 u偶ywany przez kobiety w ci膮偶y. Jak wszystkie olejki eteryczne powinien by膰 stosowany rozcie艅czony i w niewielkich ilo艣ciach.

* Moss M, Cook J, Wesnes K et al 2003 Aromas of rosemary and lavender essential oils differentially affect cognition and mood in healthy adults. International Journal of Neuroscience 113:15-38

Innych zainteresowa艂y r贸wnie偶

Dodaj komentarz

* U偶ywaj膮c tego formularza wyra偶asz zgod臋 na przetwarzanie danych zgodnie z nasz膮 polityk膮 prywatno艣ci.

Wykorzystujemy pliki cookies w celu prawid艂owego dzia艂ania strony, korzystania z narz臋dzi analitycznych i marketingowych oraz zapewniania funkcji spo艂eczno艣ciowych. Szczeg贸艂y znajdziesz w polityce prywatno艣ci. Czy zgadzasz si臋 na wykorzystywanie plik贸w cookies? Zgadzam sie Dowiedz si臋 wi臋cej