Jak wykorzystać mowę ciała w budowaniu relacji biznesowych

przez Materiał zewnętrzny
mowa ciała w biznesie

Podobnie jak w życiu codziennym o sukcesie w biznesie często decydują relacje. Chodzi o relacje ze współpracownikami, klientami, partnerami. Najczęściej szykując się na ważne spotkanie, zwracamy uwagę na to, co chcemy powiedzieć, ale to nie słowa zachęcają do współpracy i budzą zaufanie, a mowa ciała, czyli komunikacja niewerbalna.

Najczęściej nie zastanawiamy się, jaką mamy mimikę, kiedy z kimś rozmawiamy, czy gestykulujemy, albo jak układamy ręce. A właśnie to jest komunikacja niewerbalna. Posługujemy się nią przez cały czas. Niektórzy w sposób zupełnie naturalny roztaczają wokół siebie aurę, która zachęca do kontaktu. Inni natomiast muszą się pewnych rzeczy nauczyć. Dlaczego komunikacja niewerbalna jest tak ważna i jak powinniśmy to wykorzystać w kontaktach zawodowych? Oto jak powinna wyglądać biznesowa mowa ciała według Harbingers!

Komunikacja niewerbalna podstawą budowania relacji

Jak pokazują liczne badania, osoba, z którą rozmawiamy, jedynie w 7% skupia się na tym, co mówimy. Kolejne 38% to uwaga, jaką koncentruje na barwie naszego głosu. Natomiast pozostałe 55% to skupienie się na języku ciała. Taki trójpodział komunikatu dzieje się automatycznie, nie myślimy o tym. Co to oznacza? Nawet jeśli przygotujemy kwiecistą przemowę, doskonałe materiały i fantastyczną ofertę, to kiedy powiemy to w nudny i mało atrakcyjny sposób, a do tego nasza postawa ciała będzie demonstrować nieprzystępność lub niepewność, to wcale dobrego wrażenia nie wywrzemy. To, w jaki sposób zachowujemy się przy rozmówcy, jest znacznie ważniejsze od tego, co chcemy mu przekazać werbalnie.

Pokaż profesjonalizm poprzez mowę ciała!

Pojawia się w takim razie pytanie, jak należy się zachować w takich kontaktach biznesowych. Mając przed sobą rozmowę kwalifikacyjną, wchodzimy z wyprostowaną sylwetką, uśmiechem na twarzy i pewnie podajemy dłoń na przywitanie. Warto przy tym usiąść naprzeciwko rekrutera i lekko w jego stronę się pochylić. Nie możemy też zapominać o delikatnej gestykulacji. Unikamy natomiast splatania dłoni, zabawy długopisem i zgarbionej sylwetki.

Inny przykład, kiedy mowa ciała jest ważna – negocjacje biznesowe. Musimy pokazać pewność siebie, postawić się w roli specjalistów. Tutaj także kluczowa jest wyprostowana sylwetka, otwarta pozycja ciała, gestykulacja, potakiwanie, mimika. Ważny jest też dystans społeczny, w którym zakłada się zachowanie odległości 1,3 do 3,6 m od rozmówcy.

A co przy e-commerce?

Komunikacja niewerbalna może być największym sprzymierzeńcem, dzięki któremu zyskamy zaufanie. Jednak w przypadku kiedy działalność biznesowa dotyczy e-commerce, nie daje przestrzeni na częste kontakty bezpośrednie, o ile w ogóle do takich dochodzi. Jak pozyskać klienta w takiej sytuacji? Nawet jeśli nasze kompetencje społeczne są na bardzo wysokim poziomie, musimy sięgnąć również po inne narzędzia, zwłaszcza te, które można wykorzystać w sieci. Liczy się content marketing, nawiązanie relacji w social mediach, działania z obszaru SEO i wiele innych.

Innych zainteresowały również

Dodaj komentarz

* Używając tego formularza wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z naszą polityką prywatności.

Wykorzystujemy pliki cookies w celu prawidłowego działania strony, korzystania z narzędzi analitycznych i marketingowych oraz zapewniania funkcji społecznościowych. Szczegóły znajdziesz w polityce prywatności. Czy zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookies? Zgadzam sie Dowiedz się więcej